DIA Amsterdam congres over digitalisering: Bepaalt je hartslag straks je premie?

InFinance juli 2019

Van 25 tot en met 27 juni 2019 vond DIA (Digital Insurance Agenda) Amsterdam. Met bezoekers uit 56 landen veruit het grootste congres op het gebied van innovatie in verzekeren. Bedrijven als AEGON, Allianz, AVIVA en ING deelden hun visies en bespraken de nieuwe ontwikkelingen over de digitalisering van de financiële wereld. Hoe ziet de toekomst eruit? Waar kunnen we kennis halen? En wie neemt het voortouw? Een korte samenvatting.


lees artikel >

Niets doen is een gemiste kans dus BLIJF COMMUNICEREN MET JE KLANT ook als de hypotheek afgesloten is.

InFinance juli 2019

Als de woningwaarde stijgt, dan daalt de hypotheekrente. Het lijkt logisch, maar in de praktijk is dit niet bij alle geldvertrekkers een vanzelfsprekendheid en wordt de renteopslag niet zomaar aangepast als de woningwaarde stijgt, laat staan automatisch. Vreemd eigenlijk dat er in een markt waar data bepalend is, vaak nog een kostbaar taxatierapport nodig is om een hogere woningwaarde aan te tonen.


lees artikel >

Consumenten vinden hypotheken niet ingewikkeld, het hypotheekproces wél.

Mei 2019 InFinance

Voor HypoVak hebben we een online poll gehouden onder consumenten en hypotheekadviseurs. Centraal daarin stond de vraag: wat vindt u van hypotheken? De consument blijkt hypotheken lang niet zo ingewikkeld te vinden als de meeste adviseurs denken. Het aanvraag- en mutatieproces vinden ze daarentegen wél complex. Daarin liggen dus kansen voor hypotheekkantoren.


lees artikel >

De financiële consument valt voor eenvoud.

Maart 2019 InFinance

Het concept van alleen winkelen tijdens winkeltijden is voorbij. Het heeft plaats
gemaakt voor online winkelwagentjes die op elk moment kunnen worden gevuld.
In onze 24-uurs economie is het gemak waarmee iets gekocht kan worden
doorslaggevend geworden. Helaas maakt de complexiteit van de financiële wereld
het lastig om ook deze eenvoud en dit gemak te bieden.


lees artikel >

Klantgericht schrijven, dé marketingkans voor de financiële dienstverlening?

Januari 2019 InFinance

De basis van marketing is en blijft dat u uw product op het juiste moment via het juiste kanaal met de juiste boodschap moet communiceren. En dat laatste wordt nog wel eens vergeten. Toegegeven, het schrijven van een tekst is niet hip of sexy. Het is in veel gevallen het ondergeschoven kindje dat ‘nog even snel’ aan het eind van het traject moet worden opgepakt.


lees artikel >

Maak 2019 gemakkelijk, maak geld leuk.

December 2018 InFinance

Voor financiële dienstverleners draait het in 2019 om vertrouwen, gemak en betere marketing. Drie onderwerpen die volledig met elkaar zijn verweven. Vertrouwen managen ipv herstellen of opbouwen.
Maar pas op. De klant is niet gek – ook niet in 2019. Financiële dienstverlening blijft een nutsvoorziening: belangrijk voor ‘het gehele welzijn van het volk’.


lees artikel >

Boekbespreking ‘No Small Change’ Nieuwe marketingmodel voor financiële diensten.

December 2018 InFinance

We leven in een wereld waarin banken essentieel zijn, maar evengoed worden gewantrouwd. Dat vraagt een nieuwe manier van denken en werken. In het boek benoemen Anthony en Lucian bovendien een vreemde tegenstelling: banken zouden saai zijn – en toch brengt iedereen veel tijd door met denken aan geld. We dromen erover. We praten erover.


lees artikel >

Waarom financiële dienstverleners nooit de knuffelstatus van Coolblue krijgen

November 2018 InFinance

Consumenten willen geen hypotheek, ze willen een eigen huis. Ze willen ook geen pensioen, maar een fijne oude dag. Als financieel dienstverlener verkoopt u dus geen doel op zich, maar een middel om een doel te bereiken. Niemand pronkt immers met zijn AOV-polis, zoals hij dat wel doet met zijn nieuwe Audi. Dit is een belangrijk gegeven dat veel financiële dienstverleners ongebruikt laten in hun marketing en positionering. Kijk dus eens naar wat de consument écht wil. Dan zijn er kansen te over.


lees artikel >

Wat u moet weten over de Groningse aardbevingsschade?

Augustus 2018 InFinance

Door jarenlange aardgaswinning verzakt de bodem in Groningen en
neemt het aantal aardbevingen toe. Huizenbezitters in de provincie
hebben daardoor naast directe schade te maken met waardedaling,
onverkoopbare huizen, woningen die onder water staan en sinds kort
ook met een nieuw fenomeen: NAM-vergoedingen.


lees artikel >

Welke mogelijkheden biedt RegTech financiële dienstverleners?

Juli 2018 InFinance

FinTech is nieuwe technologie die als doel heeft te concurreren met traditionele financiële diensten. RegTech, een afkorting van ‘Regulatory Technology’, is een relatief nieuw onderdeel van FinTech. Het is ontstaan als antwoord op de toenemende regeldruk waarmee financiële dienstverleners de laatste jaren te maken hebben. Ierland is een van de koplopers in RegTech en dus namen we een kijkje bij MoneyConf, dé FinTech beurs van Ierland.


lees artikel >

Passen de collega’s wel bij je doelgroep

Juni 2018 InFinance

1 op 1 marketing is zover doorgevoerd dat we al op tekst, beeld, enz. kunnen personaliseren. Dit is niet alleen bij de traditionele één op één media maar met name in de social media. De communicatie wordt steeds persoonlijker dat vraag steeds meer van je medewerkers. Ook je medewerkers moeten dit in hun DNA hebben. Het kan dus goed zijn dat als de positionering van je bedrijf wijzigt je afscheid moet nemen een deel van je collega’s.


lees artikel >

Klantervaring? SAMEN WERKT HET BETER! 

April 2018 InFinance

Wat hebben Agile, lean-start-up en zelfsturende teams met elkaar gemeen? Het zijn allemaal methoden waarbij samenwerken met een gemeenschappelijk doel centraal staat. Dit zie je ok bij jonge startende bedrijven. Waarom is het zo
moeilijk om deze werkwijzen in bedrijven te handhaven?


lees artikel >

Wat nicheverzekeraars kunnen en grote verzekeraars niet! 

Februari 2018 InFinance

Speciale markten vragen om een speciale aanpak. Het blijft dan ook opmerkelijk hoe grotere verzekeraars bij tijd en wijlen schijnbaar opportunistisch in markten stappen die ze onvoldoende doorgronden. Aan de hand van een tweetal voorbeelden, wordt nu ingezoomd waar zo’n speciale aanpak dan uit bestaat.


lees artikel >

Nieuwe omzetkans voor adviseurs in 2018! 

December 2017 InFinance

Tussen 2014 en 2020 groeit de private lease markt voor particulieren en zzp’ers naar verwachting met bijna 600%. Naar ons idee kan de adviseur hiervan een graantje meepikken.


lees artikel >

Van experimenteren kunt u leren!  

November 2017 InFinance

Een praktijkcase van ABN AMRO. Daadwerkelijk klantgedrag is de beste voorspeller of een nieuwe propositie wel of niet gaat werken. Daarom proberen steeds meer bedrijven hun ideeën simpelweg uit. Experimententeren om te ontdekken wat wel en niet werkt, vraagt wel een nieuwe manier van denken en werken.


lees artikel >

Risico’s verzekeren op basis van data

Oktober 2017 InFinance

Zeker op het marketingvlak wordt het commercieel gebruik van grote gegevensbestanden steeds populairder. Niemand kan meer om termen heen als big data, datamining en marketing analytics. Steeds meer verzekeraars gebruiken data op een heel andere manier: voor het inschatten van risico’s en het bepalen van premies en uitkeringen. In marketingland is bekend dat big data nooit 100% accurate resultaten leveren. Hoe gevaarlijk is het dan om big data en gemiddelden te gebruiken voor het bepalen van de verkoopprijs van je verzekering?


lees artikel >

Gluren bij de buren!

Juli 2017 InFinance

Vaak ontstaan innovaties door technologische vindingen, zoals stem- of gezichtsherkenning. Maar ook data die in het verleden niet zomaar beschikbaar waren, zorgen voor nieuwe kansen en mogelijkheden. Oók in de bank- en verzekeringsmarkt. Ik wil twee initiatieven uit het Verenigd Koninkrijk aanhalen die in dit kader zijn ontstaan: Atom en Metro Bank. Want gluren bij de buren, daar kun je wat van leren!


lees artikel >

Nieuwe omzetkansen

Juli 2017 InFinance

Technologische ontwikkelingen en innovaties volgen elkaar steeds sneller op. Zó snel dat specialistische kennis van nichemarkten en -producten steeds belangrijker wordt om een gedegen klantadvies te kunnen geven. De verzekeringsmarkt heeft jarenlang het tegenovergestelde gedaan en richtte zich op kostenbesparingen door schaalvergroting en standaardisering. Juist daardoor ontstaat nu een kans voor verzekeringsadviseurs. Bijvoorbeeld op de markt voor glasverzekeringen.


lees artikel >

Betrekt de klant van het begin af aan bij de ontwikkeling van diensten.

Maart 2017 InFinance

De klant centraal zetten betekent dat je de klant van het begin af aan bij de ontwikkeling van diensten betrekt. Hiervoor moet je snel en correct op de behoefte van de klant kunnen reageren. Om dat te kunnen bereiken heeft ABN Amro via de ‘lean startup’ methode de manier waarop proposities ontwikkeld worden omgegooid.


lees artikel >

Marketing en sales moeten samenwerken als twee broers in een familiebedrijf.

Maart 2017 InFinance

Langzaam maar zeker zijn verkoop en marketing specialisaties geworden – en daarmee uit elkaar gegroeid. Gek genoeg is daardoor een situatie ontstaan die niet goed is voor klanten, maar ook niet voor bedrijven of zelfs voor de verkoop- en marketingmedewerkers zelf. Hoe moet het dan wel? Daarover hebben we een artikel geschreven dat in de InFinance is verschenen.


 

lees artikel >

Anders examineren voor een leven lang leren

April 2016 InFinance

Een aantal jaren geleden was een opleiding voldoende voor het leven. Een universitair diploma is nu na 5 tot 7 jaar verouderd – en in disciplines als de financiële dienstverlening behouden diploma’s nog veel minder lang hun waarde. Continu veranderen eisen, wetten en normen – en dus ook de kennis waarover adviseurs moeten beschikken. Niet alleen ‘een leven lang leren’ wordt daarmee een eis, ook de manier van toetsen en controleren of de kennis nog up-to-date is verandert. Reden waarom de Federatie Financieel Planners (FFP) met Cito aan de slag is gegaan om de Permanente Educatie-methode van FFP nieuw leven in te blazen. Wat is er veranderd? En zet FFP de trend?


 

lees artikel >

Inspiratie voor financiële marketeers

December 2015 InFinance

De Awards for Marketing Effectiveness zijn in Engeland de enige vorm van erkenning voor marketingeffectiviteit binnen de financiële dienstverlening. Omdat Engeland nog steeds voorop loopt in marketing van financiële diensten, vormen de awards een inspiratiebron voor de gehele branche. Ook in Nederland. Als lid van het prestigieuze Financial Services Forum, de organisatie achter de awards, ben ik op dinsdag 24 november aanwezig geweest bij de award uitreiking. Wat viel op – en waar kunnen we van leren?


 

lees artikel >

MarketingvisieDe marketeer bestaat niet meer

November 2015 InFinance

De marketingwereld bevindt zich in een digitale revolutie. Moest een marketeer ‘vroeger’ goed zijn in folders maken, tegenwoordig moet hij expert zijn in SEO, SEA, Google Analytics, marketing automation, big data en meer dan ooit: luisteren naar de klant om hem op het juiste moment via het juiste kanaal een gepersonaliseerd aanbod te doen.


 

lees artikel >

Hoe kunt ú consumentengedrag voorspellen?

April 2015 InFinance

George Orwell zag het ruim 60 jaar geleden al aankomen in zijn beroemde boek 1984. Big brother is watching you. We leven in een tijdperk waarin meer en meer data over ons worden verzameld. Door de overheid, maar zeker ook door het bedrijfsleven. ‘Big data’ bieden vanwege hun voorspellende waarde big opportunities. Maar dan moet u wel weten hoe u ze verzamelt én hoe u ze vervolgens correct gebruikt.


 

lees artikel >

De weg naar de toekomst wordt een experience

Februari 2015 InFinance

Nog maar tien jaar geleden stond op ieder kantoor een fax en zat iedereen op Hyves. Nu kun je niet zonder iPad en Facebook. Veranderingen volgen elkaar steeds sneller op. Dat deed 24 branche- en belangenverenigingen, zoals Thuiswinkel.org en het Verbond van Verzekeraars zich afvragen: “Hoe winkelt de consument in 2020?” Ze deden er onderzoek naar onder de naam Shopping2020. Het gaat niet langer om het verhogen van de ‘share of wallet’, maar om de ‘share of experience’, die draait om een totale klantbeleving. In financiële termen: het moment van aankoop, claim en deep- of upsell.


 

lees artikel >

‘Anders nog iets?’ Maar dan digitaalshapeimage_17

september 2014   Boekblad

De klanten vaker naar de winkel trekken en als ze daar zijn meer geld laten uitgeven. Adviesbureau Boek & Bedrijf is bezig een dienst te ontwikkelen waarbij boekondernemers met hulp van postcodes hun klantkennis ongekend kunnen uitbreiden. Zes boekhandels deden in juni mee aan een pilot. Dit alles met één doel: de klant leren verbazen met aanbiedingen die op hem zijn toegsneden. Dé manier om het hoofd te bieden aan de huidige turbulente tijden in de boekenbranche.


KBb’s ‘Vitaliteitschecker’shapeimage_15

Juni 2014   Boekblad

KBb’s ‘Vitaliteitschecker’ moet financieringsmogelijkheden vergroten KBb-onderdeel Boek & Bedrijf heeft een Vitaliteitschecker ontwikkeld. De boekhandel kan daaraan afmeten hoe zijn positie over een langere periode uitziet. En waar hij maatregelen voor verbetering kan treffen. De Vitaliteitschecker is bijna klaar, vertelt René Teuwen, marketing manager a.i. bij de KBb. ‘Aan de hand van een aantal kengetallen kan de boekverkoper met deze tool snel zien wat de maandelijkse liquiditeitsbehoefte van zijn winkel is.’


In  Kenia gebeurt hetSchermafbeelding 2014-03-07 om 16.43.57

Maart 2014   Telecommerce Magazine

De Nederlandse banken blijven achter met de ontwikkeling van nieuwe dienstverlening voor hun klanten. Alle aandacht gaat uit naar financieel gezonder worden, door verhoging van de financiële buffers enerzijds en weigeren van leningen aan burgers en bedrijven anderzijds. Nieuwe diensten voor de klant schieten erbij in, zeker vergeleken met het buitenland.


Wat als Jumbo een bank begint……..Schermafbeelding 2013-11-07 om 13.33.55

November 2013   Telecommerce Magazine

Stel je eens voor dat bedrijven met een goede merkwaarde en een hoge aaibaarheidsfactor morgen een bankvergunning zouden aanvragen, de Jumbo of AH bijvoorbeeld. Google heeft er al jaren een voor de Europese markt…. Aan traffic in supermarkten is geen gebrek. En stel dat ze meteen een betaalkaart verstrekken, precies zoals supermarktketen Tesco dat al enige tijd doet.


TVVP online Zorgproduct Licentie Teuwenschouten aan AceeuwenSchouten test Langer Thuis Verzekering

Juni 2013   VVP Online

Het product met als risicodrager Ace, wordt door teuwenSchouten omschreven als “een aanvullende zorgverzekering waarmee zorgbehoevende klanten diensten of hulpmiddelen kunnen inkopen of matelzorgers beter kunnen faciliteren”


Schermafbeelding 2013-05-22 om 11.39.17ACE stapt in thuiszorgpolis van TeuwenSchouten

Mei 2013   Am Web

Uit een onderzoek van organisatie- en adviesbureau TeuwenSchouten en verzekeraar ACE onder 64.000 consumenten komt naar voren dat 87% van de respondenten verwacht dat de vergoeding voor thuiszorg in de toekomst komt te vervallen. Meer dan de helft (54%) verwacht dan over onvoldoende financiële middelen te beschikken om dit zelf te financieren.


De zorgmarkt verandert.am plus 7-12-2012 zorg cross sell cover

December 2012   Am plus

De rol van de adviseur verandert, en daarmee zijn marketingaanpak. Denken vanuit de nieuwe rol is denken als een adviseur. Dat én de veranderende marktomgeving vragen om een gerichte marketingaanpak. Een aantal adviseurs is van de markt verdwenen, anderen voegen zich samen en nieuwe vormen dienen zich voorzichtig aan. Een ontwikkeling die zich langzaam voltrekt waardoor het nog de nodige tijd zal duren tot de balans hervonden is.


Schermafbeelding 2012-10-15 om 11.46.44Onderwaterhypotheek eerder regel dan uitzondering

Oktober 2012   InFinance

Van de huishoudens met een hypotheek staat op dit moment 29,2% ‘onderwate’r. Dit betekend dat in totaal 989.871 huizenbezitters gemiddeld een potentiële restschuld hebben van 23.960 euro. Verkopen al deze huishoudens hun woning, dan hebben ze gezamenlijk een totale restschuld van 23,7 miljard euro.


Bestaansrecht adviseur wordt bedreigdSchermafbeelding 2012-10-15 om 11.56.53

Oktober 2012    InFinance

Het hypotheekonderzoek 2012 brengt duidelijk in beeld wat de huidige situatie op de woningmarkt is en hoe de verschillende doelgroepen er nu en in de toekomst voor staan. De vraag die blijft hangen is: “Wat kunnen – en nog sterker – wat moeten de hypotheekadviseurs en -verstrekkers met deze situatie?”


Toekomstsparen, wie z’n zorg?Schermafbeelding 2012-09-04 om 12.19.01

September 2012    Am plus

De zorg wordt duurder, het pensioen lager, en de woningmarkt zit op slot. Kansen te over voor marktpartijen om innovatieve oplossingen te verzinnen. TeuwenSchouten ontwikkelende de Langer Thuis Verzekering. Een flexibel financieringsinstrument waarmee zorgbehoevende verzekerden diensten of hulpmiddelen kunnen inkopen of waarmee zij mantelzorgsters beter kunnen faciliteren.. hierdoor kan iemand langer thuis blijven wonen.


Eenderde woningbezitters heeft restschuldSchermafbeelding 2013-10-01 om 16.07.25

Augustus 2012   BNR Radio

Grofweg 30 procent van de huizenbezitters heeft een hypotheek die hoger is dan de huidige waarde van het huis. Gemiddeld genomen is die zogenoemde restschuld opgelopen tot bijna 24.000 euro. TeuwenSchouten heeft samen met Experian en De Nationale Hypotheekbond onderzoek gedaan naar de huidige hypotheekmarkt. De resultaten zijn opvallend en deden veel stof opwaaien in de media. Lees het artikel of luister naar het interview op BNR.


Zenden? #datiszo2007social metrics

April 2012    InFinance

De klant heeft ineens hetzelfde gereedschap in handen als vroeger de bedrijven hadden. De omslag van zenden naar ontvangen is niet eenvoudig. ‘Heb ik de oplossingen? Nee. We zijn allemaal op reis en het doel is niet zeker. Het is wel zeker dat we voor grotere veranderingen staan. Meer dan ooit geldt de vraag: Wie is de klant. We zijn in de marketing opgeschoven van broadcasting naar narrowcasting, de volgende stap is personal casting.


 lees artikel >

Metro Bank: (g)roeien tegen De stroom inbankingreview

Maart 2012   Bankingreview

Het is kwart over zes in de avond. de londense City komt langzaam tot rust. de winkels zijn er op voorbereid; zij doen goede zaken na kantoortijd. ook bij een filiaal van de jonge metro bank staat gediciplineerd een rijtje mensen te wachten. Zij zijn niet gekomen om hun geld op te halen maar om een betaalrekening te openen. Wat is hier aan de hand? Wat drijft deze mensen in een tijd waarin kantoren steeds minder worden bezocht en bankzaken vooral via het internet worden geregeld?


 

Meer persarchief